Tarptautinė diena be dietų.

Gegužės 6 dieną minima Tarptautinė diena be dietų. Šią dieną visame pasaulyje skatinama atkreipti visuomenės, ypač jaunimo, dėmesį į psichologines problemas dėl svorio.

Daug žmonių laikosi dietos, nori numesti svorio, sportuoja, badauja. Kada tai yra valgymo sutrikimai?

Valgymo sutrikimai apibrėžiami kaip psichikos sutrikimai. Todėl ne kiekvieną asmenį, kuris laikosi dietos ar persivalgo per šventes galime laikyti ligoniu.

Yra skiriamos trys valgymo sutrikimų formos:

  • Nervinė anoreksija – tai sutrikimas, kai žmogus sąmoningai mažina kūno svorį, pavyzdžiui, badaudamas, intensyviai sportuodamas, vartodamas apetitą slopinančius preparatus. Šis sutrikimas gali kelti netgi pavojų gyvybei. Nors pačiam žmogui atrodo, kad jis pernelyg storas, išsekęs jo kūnas tai ženklas, kad reikia rimtos pagalbos.
  • Pavojinga ir bulimija. Jai būdingas nusivylimas savo kūnu, todėl žmogus ima jį keisti. Iš siaubo, kad palūžo ir prisivalgė, arba iš nerimo, kad gali priaugti svorio, jis griebiasi kraštutinių būdų, pavyzdžiui, vemia, badauja, vartoja vidurius laisvinančius vaistus, lankosi sporto klube. Treniruotės jam tampa ne pomėgiu, o sunkiu darbu. Norėdamas užmiršti kaltės jausmą ar nusivylimą savimi, jis pasirenka pernelyg didelį fizinį krūvį. Po alinančių treniruočių savijauta nepagerėja – ir toliau kamuoja nerimas, milžiniškas alkis. Neretai šie pojūčiai vėl „nuraminami“ maistu.
  • Tračias valgymo sutrikimas – tai persivalgymas, susijęs su psichologiniais veiksniais. Konfliktai darbe, žlugusi karjera, nesutarimai šeimoje, skyrybos, nusivylimas vaikais gali išprovokuoti tiek badavimą, tiek persivalgymą. Yra žmonių, kurie persivalgo iš liūdesio, patyrę stiprų sukrėtimą, stresą, artimojo netektį, kiti iš pykčio, taip pat iš džiugesio – taip žmogus apdovanoja save.

Valgymo sutrikimai yra pavojingi, nes organizme, kuriame nepakanka maisto ima lėtėti medžiagų apykaita, mažėti kūno temperatūra, šalti galūnės. Smarkiai mažėjant svoriui , pirmiausia tirpsta ne riebalinis audinys ant šlaunų ar liemens, bet pradeda nykti širdies raumuo. Taip pat silpnėja lytiniai poreikiai, didėja nevaisingumo rizika. Dėl prastos mitybos atsiranda mažakraujystė, pakinta kraujo klampumas, retėja pulsas, mažėja kraujospūdis. Pablogėja protinė veikla, nes būna sunku susikaupti, įsiminti. Organizmui pritrūkus svarbių mineralų, gali sutrikti širdies ritmas, padidėti staigios mirties rizika.

 

Kiekvienas turi mylėti save tokį, koks yra. Be abejo, reikia rūpintis savo kūnu – valgyti sveiką, vitaminingą maistą, sportuoti. Tačiau nuolatinės dietos – tikrai ne išeitis.

 

Naudoti informacijos šaltiniai:

  1. © day.lt, 2003-2017
  2. http://www.zemynosklinika.lt/index.php/lt/tree/page/id/21

 

Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė Ingrida Jokubauskė

Random Posts