SPALIO 16 D. – MINIMA TARPTAUTINĖ MAISTO DIENA

Pasaulio sveikatos organizacijos duomenimis mūsų sveikata didžiąja dalimi priklauso nuo gyvensenos ir mitybos. Tačiau pastaraisiais dešimtmečiais Europos šalyse atliktų gyventojų mitybos tyrimų duomenys rodo blogėjančią gyventojų mitybos būklę, kuri sąlygoja reikšmingą nutukimo, kraujotakos sistemos ligų, cukrinio diabeto, onkologinių ligų paplitimo didėjimą. Gyventojai dažnai renkasi pigesnius, biologiškai mažiau vertingus, greitai paruošiamus maisto produktus, o tai daro neigiamą įtaką jų sveikatai. Todėl Pasaulio sveikatos organizacijos priimtoje Pasaulinėje strategijoje dėl dietos, fizinio aktyvumo ir sveikatos, valstybės narės skatinamos imtis visų priemonių, kad skatinti visuomenę sveikai maitintis ir sumažinti lėtinių neinfekcinių ligų ir jų rizikos veiksnių paplitimą. Sveikos mitybos rekomendacijos parengtos, apibendrinus turimus mokslinius duomenis apie mitybos ir sveikatos ryšį. Rekomendacijų tikslas – skatinti visuomenę sveikai maitintis bei padėti pasirinkti maisto produktus, kad su maistu būtų gaunamas reikiamas visų maistinių medžiagų kiekis bei išlaikytas rekomenduojamas maistinių medžiagų santykis paros maisto davinyje, kad būtų išvengta lėtinių ligų ir gyventojai būtų darbingi ir gerai jaustųsi. Jei žmogaus mityba atitiks organizmo fiziologinius poreikius, remsis sveikos mitybos pagrindinėmis taisyklėmis, bus laikomasi mitybos režimo, – ji bus sveika ir padės ne tik išsaugoti sveikatą, bet ir ją stiprinti.

PAGRINDINĖS SVEIKOS MITYBOS TAISYKLĖS:

  1. Valgyti maistingą, įvairų, dažniau augalinį nei gyvulinės kilmės maistą;
  2. Kelis kartus per dieną valgyti grūdinių produktų ar bulvių;
  3. Kelis kartus per dieną valgyti įvairių, dažniau šviežių daržovių ir vaisių, nors 400g. per dieną;
  4. Išlaikyti normalų kūno svorį (kūno masės indeksas: 18,8-25);
  5. Mažinti riebalų vartojimą. Gyvulinius riebalus, kuriuose yra daug sočiųjų riebalų rūgščių, keisti augaliniais aliejais;
  6. Riebią mėsą ir mėsos produktus pakeisti ankštinėmis daržovėmis, žuvimi, paukštiena ar liesa mėsa;
  7. Vartoti liesą pieną, liesus ir nesūrius pieno produktus (rūgpienį, kefyrą, jogurtą, varškę, sūrį);
  8. Rinktis maisto produktus, turinčius mažai cukraus;
  9. Valgyti nesūrų maistą. Bendras druskos kiekis maiste, įskaitant gaunamą su rūkytais, sūdytais, konservuotais produktais, duona, neturi būti didesnis kaip vienas arbatinis šaukštelis (5g).
  10. Riboti alkoholio kiekį;
  11. Valgyti reguliariai;
  12. Gerti pakankamai skysčių, ypač vandens;
  13. Kasdien aktyviai judėti.

Pakeisti mitybos įpročius, be abejo, nelengva. Tam reikia nemažų valios pastangų, noro ir žinių.

Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro informacija.

Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė Ingrida Jokubauskė

Random Posts