SPALIO 16 D. – MINIMA PASAULINĖ STUBURO DIENA

Nugaros skausmas – dažnas skundas, kurį gali sukelti daugybė priežasčių: degeneraciniai stuburo tarpslankstelinių diskų pokyčiai, diskų išvaržos, raumenų patempimas, stuburo iškrypimai, netaisyklinga laikysena ir kt. Šiuolaikiniu požiūriu skausmas suprantamas ne tik kaip paprastas ligos ar audinio pažeidimo simptomas. Skausmas yra nemalonus, sensorinis ir emocinis patyrimas, susijęs su esamu ar galimu audinio pažeidimu.

Nugaros skausmo simptomai: juosmens maudimas, ūmus, veriantis juosmens ar kaklo skausmas, skausmingi nugaros judesiai, tipiškai sukrypusi laikysena, nevalingas tuštinimasis, kojų silpnumas, rytinis stuburo sustingimas, strėnų skausmas.

Dažniausiai (net 70% atvejų) nugaros skausmų priežastis lieka neaiški. Dažniau stuburą skauda žmonėms, kurie yra nutukę, mažai juda, nesportuoja, dirba nepatogioje priverstinėje padėtyje, yra netaisyklingos laikysenos, nuolat būna psichinėje įtampoje. Dažnai nugaros skausmai neigiamai veikia sergančiojo psichiką, sukelia nuolatinę įtampą, slegia, o tai savo ruožtu skatina sprando, nugaros, juosmens raumenų įsitempimą, kuris dar labiau didina skausmą. Susidaro „užburtas ratas”, skausmas tampa lėtiniu net nesant tam ryškios priežasties.

Moksliniai tyrimai įrodo, kad sportuojančių ir reguliariai besimankštinančių žmonių kaulinis audinys yra tvirtesnis. Dėl fizinės veiklos kraujotaka suaktyvėja raumenyse ir prisitvirtinimo prie kaulų vietose. Fiziškai aktyvaus žmogaus kaulinis audinys geriau aprūpinamas reikiamomis medžiagomis. Fizinis pasyvumas yra viena iš osteoporozės – kaulų retėjimo priežasčių. Mankštos pratimai turi būti pasirenkami pagal fizinį pasirengimą. Jeigu nugaros skausmas yra ilgalaikės netaisyklingos laikysenos pasekmė, veiksmingos ortopedinės priemonės. Žmonėms, kurie daug laiko praleidžia sėdėdami, patartina taip sureguliuoti kėdės aukštį, kad liemuo ir šlaunis, šlaunis ir blauzda, blauzda ir pėda susidarytų 90 laipsnių kampus. Laikysenos kontrolė, mankšta, plaukiojimas baseine, jogos ir kiti specialiai parinkti pratimai duoda gerų rezultatų gydant nugaros skausmą, ypač, jeigu mankštinamasi sistemingai ir reguliariai.

Kaip išvengti nugaros skausmų?

  • Nuolat stiprinkite nugaros raumenis specialiais fiziniais pratimais. Stiprūs nugaros raumenys palaiko stuburo slankstelius atokiau vienas nuo kito, neleidžia jiems „smukti“.
  • Kontroliuokite savo kūno masę. Antsvorio turinčius žmones nugaros skausmai kamuoja dažniau.
  • Jeigu daug laiko praleidžiate sėdėdami, darykite mažas pertraukėles darbo metu ir skirkite laiko aktyviam poilsiui. Sėdint stuburui tenka didesnis krūvis nei einant.
  • Vairuodami automobilį atkreipkite dėmesį, kad juosmeninė nugaros dalis remtųsi į sėdynės atramą. Sėdėsenai koreguoti naudokite specialias pagalvėles.
  • Ilgoje kelionėje naudokite specialias pagalvėles, kurios apgobia sprandą, apsaugo raumenis nuo pertempimo.
  • Kad ir koks būtų skubus ar įdomus darbas kompiuteriu, po 45–50 min. darykite mankštos ar pasivaikščiojimo, lipimo laiptais pertraukėles.
  • Miegokite ant standaus, bet ne visiškai kieto pagrindo. Atkreipkite dėmesį į tai, ar pagrindas ant kurio miegate netapo duobėtas.
  • Kai keliate sunkų daiktą nuo žemės, ne lenkitės, o pritūpkite. Taip dirba kojų ir sėdmenų raumenys.
  • Nešiokite avalynę ne aukštesne kaip 3–4 centimetrų pakulne. Batas neturi spausti pirštų.

 

Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro informacija

Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė Ingrida Jokubauskė

Random Posts