SAULĖ – NAUDA IR PAVOJAI

Saulės spinduliai sužadina įvairias teigiamas biologines žmogaus organizmo reakcijas, jie veikia  mūsų nuotaiką, todėl saikingas buvimas saulėje gali padėti išvengti sezoninės depresijos. Be to, saulė grūdina mūsų organizmą. Mažos ultravioletinių spindulių (UV) dozės mums būtinos, kad gerai jaustumėmės ir vyktų vitamino D sintezė. Jis taip ir vadinamas – „saulės“ vitaminu, nes net iki 90 proc. jo pasigamina veikiant saulei ir tik 10 proc. vitamino D gauname su maistu. Šis vitaminas skatina kalcio apykaitą, taigi ir kaulų augimą, sumažina riziką susirgti daugeliu ligų, pavyzdžiui, alergija, gripu, diabetu, tuberkulioze, nutukimu, hipertenzija, išsėtine skleroze, inkstų bei širdies ir kitomis ligomis. Tačiau mėgautis saulės spinduliais reikia saikingai, nes oda dėl tiesioginio spindulių poveikio gali ne įdegti, bet nudegti jau per kelias pirmas valandas. Be to, galima patirti saulės smūgį. Jis pasireiškia galvos svaigimu ir/ar skausmu, pykinimu, vėmimu, gali ištikti ūmi organizmo dehidratacija, žmogus gali prarasti orientaciją. Taip pat kyla grėsmė vidaus organų pažeidimams atsirasti. Į tai ypač linkę vaikai ir senyvo amžiaus žmonės. Reikia prisiminti ir tai, kad  oda turi atmintį, o saulės spindulių poveikis joje kaupiasi. Tyrimų duomenys rodo, kad net apie 80 proc. saulės sukeltų odos pažeidimų atsiranda iki 18 metų, o jų padariniai išryškėja po 20-30 metų, tad nudegimai, patirti vaikystėje, padidina riziką susirgti odos vėžiu suaugus. Ypač atsargūs mėgaudamiesi tiesioginiais saulės spinduliais turėtų būti žmonės, kurių oda labai šviesi, šlakuota ir turintys daug apgamų.

Prasidėjus šiltajam metų sezonui daugelis skubame pasideginti, bet pamirštame, kad po žiemos mūsų oda būna jautresnė tiesioginiams saulės spinduliams ir galime ją stipriai nudeginti. Kad taip nenutiktų patariama  naudoti apsaugos priemones, bet atsiminkime tai, kad specialūs apsauginiai kremai ir losjonai nuo saulės skirti ne tam, kad galėtumėte ilgiau joje būti, bet tam, kad apsaugotų mus nuo tiesioginių saulės spindulių.  Kasdienei apsaugai tinka apsaugos priemonė su SPF 15, o būdami saulėkaitoje – paplūdimyje ar  lauke – rinkitės SPF 30-50+ ir būtinai apsaugančius nuo UVA ir UVB spindulių. Vienam kartui jo reikėtų 2 mg/cm² arba 2 valgomųjų šaukštų visam kūnui. Išsitepkite juo likus 30 min. prieš einant į saulę, o kas 2 val. tepkitės kremu pakartotinai. Taip pat pasitepkite kiekvieną kartą išsimaudę ar po gausesnio suprakaitavimo, kadangi vanduo, oras ir smėlis sumažina jo efektyvumą. Ypač saugoti nuo tiesioginių saulės spindulių reikia naujagimius ir kūdikius, kurių iki šešių mėnesių apsauginiais kremais nuo saulės tepti negalima.

Saulės spindulių sukeltas nepageidaujamas poveikis pasireiškia ne iš karto, todėl grįžus iš paplūdimio patariama apžiūrėti visa savo kūną, o vėliau kartoti tai kas mėnesį, ypatingą dėmesį atkreipiant į tai, ar nepakito pigmentinės dėmės ir apgamai. O jei pastebėsite pakitimų, nedelsdami apsilankykite pas savo gydytoją. Bet kai kurie požymiai, kad saulės buvo per daug, išryškėja jau tą patį vakarą. Jei oda parausta, tampa karšta, pradeda skaudėti ar perštėti praėjus kelioms valandoms po deginimosi saulėje, vadinasi, jūs ne įdegėte, o nudegėte. Jei tai tik nedidelis paraudimas – dar nieko baisaus, o jei iškyla skaidraus skysčio prisipildžiusios pūslės – patyrėte antro laipsnio nudegimą ir po kurio laiko ims luptis oda. Jei oda tik paraudo, ji rekomenduoja dėti šalto vandens kompresus arba sudrėkinti paklodę šaltu vandeniu ir susukti į ją nukentėjusįjį. Bet jeigu iškilo pūslės, jokiu būdu negalima jų prakiurdyti, kad nepatektų infekcija ir nekiltų dar daugiau bėdų. Geriau uždėkite sterilų tvarstį. Geriausias būdas apsisaugoti nuo nudegimo saulėje ar saulės smūgio – saugotis tiesioginių jos spindulių. Rekomenduoja saulės atokaitoje dėvėti natūralaus pluošto audinius, rinktis nepersišviečiančius šviesių atspalvių drabužius, kuriu apsaugos faktorius SPF 15 – 50 yra didesnis negu persišviečiančių (SPF< 15), o ant galvos užsidėti plačiabrylę skrybėlę. Jei įmanoma – vasarą reikėtų vengti stiprios, tiesioginės saulės šviesos, o nuo 11 iki 16 valandos, kai jos spinduliai yra kenksmingiausi, geriausia būtų likti šešėlyje.

Nepamirškite ir akinių nuo saulės – nešioti juos pavasarį ir vasarą turi tapti įpročiu. Akiniai nuo saulės būtinai turi būti su specialiu apsauginiu ultravioletinių spindulių filtru, o apie tai turi būti nurodyta akinių ženklinime, pvz., UV 400. SAM ir SMLPC specialistai pabrėžia, kad lęšiai ir paprasti akiniai neapsaugo akių nuo ultravioletinių spindulių poveikio.

 

Parengta remiantis SAM Ryšių  su visuomene ir SMLPC informacija

Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė Gintarė Pralgauskienė

Random Posts