SAUGIAI NAUDOKIMĖS MOBILIAISIAIS TELEFONAIS

Gamtoje yra tiek gamtinės kilmės, tiek dirbtinės kilmės elektromagnetinių laukų. Pastaraisiais dešimtmečiais dėl vis tobulėjančių bevielių technologijų, kurios reikalauja vis didesnio elektros energijos poreikio ir dėl visuomenės socialinio organizavimo pokyčių elektromagnetinių laukų (EML) poveikis aplinkai nuolatos auga, o tai reiškia, kad šiuo metu kiekvieną pilietį ir namie, ir darbe veikia įvairaus dažnio ir intensyvumo elektromagnetiniai laukai.

Dauguma Europos 10–18 m. amžiaus vaikų (tarp jų ir lietuvių) naudoja mobiliuosius telefonus – atrodytų naudingus, veiksmingus ir madingus prietaisus, tačiau dar yra daug neaiškumų dėl galimo jų poveikio sveikatai. Nustatyta, kad kuo tankiau išdėstytos bazinės stotys, tuo mažesnį poveikį patiria mobiliųjų telefonų naudotojai. Kuo rečiau išdėstytos bazinės stotys, tuo didesne galia mobilusis telefonas dirba pokalbio metu. Vartotojui judant bet kuria susisiekimo priemone – mobilieji telefonai taip pat dirba didesne galia. Šiandien dar nėra mokslo visuotinai pagrįstų įrodymų apie elektromagnetinių bangų poveikį sveikatai. Lietuvoje nėra nustatytas vaikų amžius, nuo kada leidžiama naudotis mobiliaisiais telefonais.

Vadovaujantis Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijomis, siekiant sumažinti galimą mobiliųjų telefonų poveikį sveikatai, siūloma laikytis tam tikrų praktinių rekomendacijų:

  • laukdami sujungimo su pageidaujamu abonentu, mobiliojo telefono nelaikykite prie pat ausies;
  • kol vyksta reikalingo abonento paieška bei kalbant telefonu, siūloma jį atitraukti kelis centimetrus nuo ausies;
  • pokalbiai turėtų būti kaip galima trumpesni, jei truks ilgiau nei 10 min. – geriau naudoti laisvų rankų įrangą;
  • mobilųjį telefoną siūloma laikyti įdėkle ar laikiklyje, esančiame nuo kūno ne mažesniu kaip 1,5 cm atstumu; svarbu, kad įdėkle ir laikiklyje nebūtų metalo;
  • telefonu naudokitės gero ryšio lygio vietovėse;
  • kai mobilusis telefonas nereikalingas – geriausia jį išjungti (pavyzdžiui, per pamokas, miegant);
  • nesinaudokite telefonais važiuodami dviračiu, motoroleriu, mašina bei kitomis transporto priemonėmis, esant būtinybei – naudokitės laisvų rankų įranga;
  • nelaikykite mobiliųjų telefonų po pagalve miegant;
  • griaudžiant perkūnijai ir žaibuojant, telefoną geriau išjungti.

 

Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro informacija

Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė Ingrida Jokubauskė

Random Posts