Rugsėjo 26 dieną minima Pasaulinė aplinkos sveikatos diena

Vertinant aplinkos sveikatą svarbu atsižvelgti į fizinius, cheminius ir biologinius veiksnius, kurie dažniausiai yra glaudžiai susiję su pačio žmogaus veikla ir daro didžiulę įtaką jo sveikatai. 2016 metais rugsėjo 26 diena yra skirta atkreipti dėmesį į tabako daromą žalą.

Rūkymas yra tarp dešimties pagrindinių pasaulio gyventojų mirties priežasčių. Kasmet dėl rūkymo miršta apie 5 milijonai žmonių. Kas antras rūkantysis miršta apie 16 metų anksčiau nei būtų galėjęs išgyventi nerūkydamas.

Tabako dūmuose yra daugiau nei 7000 cheminių medžiagų, šimtai iš jų yra nuodingos. Dėl toksinio tabako poveikio rūkymas gali sukelti daugybę įvairių ligų ir sveikatos sutrikimų – įvairių organų ar organų sistemų vėžius, kvėpavimo sistemos ligas, širdies ir kraujagyslių ligas, reprodukcinės problemas bei kitus sveikatos sutrikimus.Vienas rūkymo varžybų nugalėtojas, greitai iš eilės surūkęs 60 cigarečių, mirė nuo kvėpavimo sistemos paralyžiaus.

Pasyvus rūkymas – tai kvėpavimas tabako dūmais užterštu oru. Tai ypač opi problema, nes valanda, praleista prirūkytoje patalpoje, prilygsta vienos cigaretės surūkymui. Nikotino likučių lieka ant paviršių, įskaitant sienas, duris, kilimus, drabužius, baldus, grindų dangas ir lubas. Jei Jūsų kaimynas rūko, nikotinas gali patekti į Jūsų butą per ventiliacijos sistemą. Dūmai gali išlikti gyvenamojoje erdvėje du mėnesius, nors per tą laikotarpį ir nebuvo rūkoma.

  1. L. Klemensas (Markas Tvenas) yra rašęs „Nėra nieko paprasčiau kaip mesti rūkyti. Aš žinau, nes dariau tai tūkstančius kartų.“ Štai keletas sąlygų, turinčių įtakos metimo rūkyti sėkmei:
  • Noras mesti rūkyti: norinčiam mesti rūkyti gali padėti visi būdai, nenorinčiam – joks.
  • Aiškūs metimo motyvai:

~ sveikatos pagerinimas ar išsaugojimas (nerūkantys mažiau serga ir gyvena ilgiau);

~ pinigų taupymas;

~ geras pavyzdys kitiems (pvz., vaikams, bendradarbiams);

~ estetinis (dingsta nemalonus kvapas iš burnos, patalpose, nebegelsta dantys, pagražėja oda);

~ ekologinis (sumažėja aplinkos ir patalpų oro tarša);

~ psichologinis (valios ugdymas, savivertės pagerinimas).

  • Žinojimas, kaip palengvinti abstinenciją (užimtumas, fizinis aktyvumas, ko nors čiulpimas ar kramtymas, vandens gėrimas, relaksacija ir kt.).
  • Aplinkinių parama (lengviau mesti kartu su artimu žmogumi, draugu, bendradarbiu; paprašius aplinkinių, kad būtų kantrūs metančiojo rūkyti abstinencijos periodu, nerūkytų jo akivaizdoje).

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas yra sukūręs žaismingą programėlę, leidžiančią paskaičiuoti, kiek pinigų ir gyvenimo metų galima sutaupyti nerūkant.

Europos Komisijos inicijuota kampanija „Exrūkaliai nenugalimi“ teikia nemokamą pagalbą norintiems mesti rūkyti. Tam skirta internetinė skaitmeninė konsultavimo sveikatos priežiūros klausimais programa „iCoach“, kuri grindžiama psichologų ir komunikacijos ekspertų moksliniais tyrimais, klinikine patirtimi ir elgesio pokyčių modeliu. Ši programa pritaikyta naudotis ir išmaniaisiais telefonais bei pateikiama 23 oficialiomis Europos Sąjungos kalbomis (taip pat ir lietuvių kalba). Daugiau kaip 30 proc. pasinaudojusių šia programa rūkančiųjų liovėsi rūkyti. „iCoach“ gali naudotis ir tie, kurie nėra linkę atsisakyti rūkymo arba jaučia didelį pavojų atkristi. Daugiau informacijos rasite kampanijos „Eksrūkaliai nenugalimi“ interneto svetainėje http://www.exsmokers.eu.

Rūkymas yra pagrindinė visuomenės sveikatos ir aplinkos sveikatos problema. Visame pasaulyje vis daugiau yra kovojama už aplinką be tabako dūmų, skatinama nesitaikstyti su žalingais įpročiais. Žmogus savo veikla gali keisti aplinką.

Informacija paruošta remiantis Tarptautinės aplinkos sveikatos federacijos ir Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento duomenimis.

Parengė visuomenės sveikatos stebėsenos specialistė Rūta Čijunskaitė

Random Posts