RUGSĖJO 25-OJI – PASAULINĖ ŠIRDIES DIENA

1999 m. Pasaulinė širdies federacija paskelbė paskutinį rugsėjo sekmadienį Pasauline širdies diena, kuri minima  90-yje pasaulio šalių, siekiant atkreipti dėmesį į rizikos faktorius, sukeliančius širdies ligas, paskatinti sveiką gyvensenos būdą.

Širdis – pagrindinė sudėtingos širdies ir kraujagyslių sistemos dalis. Tai vienas stipriausių žmogaus raumenų, nenuilstamai pumpuojantis kraują ir visą organizmą nuolat aprūpinantis gyvybiškai svarbiu deguonimi bei maisto medžiagomis. Širdies ir kraujagyslių ligos (ŠKL) yra bendrinis terminas, vartojamas įvardyti ligas, kurios turi įtakos širdies ir kraujagyslių sistemai. Dažnai jos turi tas pačias priežastis, joms taikomi tie patys gydymo būdai.

ŠIRDIES IR KRAUJAGYSLIŲ LIGŲ EFEKTYVI PROFILAKTIKA

„Stebuklingi“ produktai

Šviežiose daržovėse, vaisiuose, grūduose, ankštiniuose gausu antioksidantų (vitaminų, flavonoidų, katechinų ir kt. medžiagų), saugančių nuo aterosklerozės ir kitų kraujotakos ligų. Antioksidantai mažina cholesterolio kiekį, neleidžia susidaryti kraujo krešuliams, padeda išvengti uždegimo, saugo organizmo ląsteles nuo žalingo laisvųjų radikalų poveikio ir stabdo senėjimo procesus.

Širdžiai būtini mikroelementai – kalis ir magnis

Kasdien su maistu turi būti gaunama apie 2,5 g kalio ir 300 mg magnio. Kalis padeda palaikyti normalų kraujospūdį, reguliuoti širdies ritmą, gydyti nuo padidėjusio kraujospūdžio. Daugiausia kalio yra bananuose, bulvėse, džiovintuose vaisiuose (slyvose, razinose), pomidoruose, kopūstuose, riešutuose. Magnis padeda išvengti širdies ir kraujagyslių ligų, sumažinti „blogojo“ cholesterolio kiekį, saugo kraujagyslių sieneles nuo pažeidimo pakilus kraujospūdžiui. Magnio itin gausu pieno produktuose, žaliose lapinėse daržovėse (petražolėse, krapuose, špinatuose), duonoje ir kituose grūdiniuose produktuose, riešutuose.

Vartokite maistą, kuriame yra skaidulinių medžiagų

Vyresniems ir senyviems žmonėms per parą rekomenduojama suvartoti 20 – 30 g skaidulinių medžiagų. Maisto skaidulos aktyvina žarnų peristaltiką, mažina riebalų ir gliukozės kiekį kraujyje. Dėl skaidulinių medžiagų trūkumo maisto racione sutrinka širdies veikla. Skaidulų šaltinis – avižos, miežiai, kviečiai, kruopų patiekalai, daržovės, vaisiai ir uogos, džiovinti vaisiai, juoda rupių miltų duona, pupos, žirniai.

 Pasitikrinkite kraujospūdį

 Ligos lengviau išvengti nei ją gydyti, todėl svarbu matuoti kraujospūdį ir tiems, kurie dar neserga hipertenzija. Japonijoje gerokai sumažinus bendrą druskos vartojimą ir skyrus didesnį dėmesį aukšto kraujospūdžio gydymui, pavyko sumažinti negaluojančiųjų dėl aukšto kraujospūdžio skaičių, o insulto atvejų sumažėjo daugiau nei 70 procentų.

Visiems, norintiems išvengti širdies ir kraujagyslių susirgimų, Europos ir Lietuvos kardiologų draugijos rekomenduojamas sveiko europiečio kodas 0 3 5 140 5 3 0. Tai reiškia:

  • 0 – nerūkyti.
  • 3 – tiek kilometrų greitu žingsniu reikia nueiti kasdien arba ėjimą galima pakeisti 30 min. vidutinio intensyvumo fizine veikla.
  • 5 – 5 porcijos daržovių ir vaisių kasdien.
  • 140 – sistolinis arterinis kraujo spaudimas mažesnis nei 140 mm/Hg.
  • 5 – bendrojo cholesterolio koncentracija kraujyje ne didesnė kaip 5 mmol/l.
  • 3 – mažo tankio lipoproteinų („blogojo cholesterolio“) koncentracija kraujyje ne didesnė kaip 3 mmol/l.
  • 0 – nėra antsvorio ir cukrinio diabeto.

Lietuvos moteris susirūpinti savo sveikata skatina kampanija „Raudona suknelė“ www.raudonasuknele.lt.

 DĖMESIO!!!

Rugsėjo 27 – ą dieną 17 valandą, atvykite į Akmenės rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro organizuojamą renginį „Širdis – mano gyvenimas“, kuriame būsite mokomi kaip teisingai matuotis kraujo spaudimą ir pulsą, daugiau sužinosite apie Lietuvoje vykdomą „Širdies ir kraujagyslių rizikos grupės asmenų sveikatos stiprinimo programą“ bei gausite naudingų patarimų kaip keisdami gyvenimo būdą, pagerinsite savo sveikatos būklę.

Maloniai lauksime!

Informaciją parengė: Justina Kazickaitė, panaudojant kitų informacinių šaltinių medžiagą

Random Posts