RAUMENŲ MĖŠLUNGIS – PRIEŽASTYS IR PROFILAKTIKA

 

Jei kada patyrėte vadinamąjį „raumenų mėšlungį“ arba „raumenų traukulį“ (spazmą), puikiai žinote, kas tai yra. Raumenų spazmas gali įvykti bet kurioje kūno vietoje, kur yra raumenų, ir bet kuriuo metu, net miegant. Žmogaus kūne yra trys tipai raumeninių skaidulų. Lygieji raumenys supa kraujagysles, visą virškinimo traktą ir kai kuriuos vidaus organus. Širdies skersaruožiai raumenys sudaro širdies sieneles. O griaučių skersaruožiai raumenys prisitvirtina prie kaulų ir garantuoja kūno judesius. Taigi, visur, kur yra raumeninio audinio, gali įvykti jo spazmas.

Pagrindinis spazmų požymis – staigus, skausmingas, trumpai trunkantis prieš žmogaus valią atsiradęs raumens susitraukimas, dažniausiai pasitaikantis kojų raumenyse. Mokslinėje literatūroje aprašomos kelios labai skirtingos raumenų spazmų priežastys, kurios yra trumpai pristatytos.

  • Viena dažnai pasitaikančių raumenų spazmų priežasčių – nepakankamas vandens kiekis organizme.
  • Dirbant fizinį darbą ar mankštinantis saulės atokaitoje, kūnas siekdamas save ataušinti ir išvengti galimo perkaitimo, gausiai prakaituoja. O su prakaitu praranda daug vandens su mineralinėmis medžiagomis. Taigi, greitas natrio, kalio ir kalcio praradimas gali būti kita raumenų spazmo priežastimi.
  • Dar viena galima spazmų priežastis yra nepakankama kraujo mikrocirkuliacija.
  • Dažna vaikų ir paauglių raumenų skausmo arba raumenų spazmo priežastis yra „šuolinis augimas“.
  • Spazmus gali sukelti intensyvi ar ilgai trunkanti, vienpusiška fizinė veikla. Pavyzdžiui, jei staiga atliekamas neįprastas, sudėtingas judesys gaudant krintantį nuo lentynos stiklainį.
  • Nemažai nėščių moterų patiria naktinius kojų raumenų spazmus. Svarbiausios priežastys – skysčių ir elektrolitų lygio svyravimas bei žymiai padidėjęs spaudimas dubens nervams.

Raumenų spazmų profilaktika ir pagalba jam ištikus.

Raumenų spazmas dažniausiai praeina savaime per keletą minučių be jokių pastangų ir pasekmių. Tačiau galima atlikti keletą paprastų veiksmų, kad pagelbėtumėte sau ar kitiems. Kai tik sutraukė raumenis, nedelsiant nutraukite veiklą, kuri galėjo sukelti spazmą. Jei raumenų spazmas ištiko bėgant ar važiuojant dviračiu, sustokite, atsisėskite, švelniai masažuokite ir ištempkite sutrauktą raumenį kelis kartus po 10-15 sekundžių arba panaudokite bet kokį lokalų šilumos šaltinį, kad padidintumėte kraujo pritekėjimą į raumenis. Taip jie greičiau atsipalaiduoja. Padeda ir šaltis, kuris sumažina skausmą. Jei raumens spazmas ištiko plaukiant, tuojau pat pakeiskite plaukimo stilių ar tiesiog apsiverskite ant nugaros ir giliai kvėpuodami plūduriuokite vandens paviršiuje, atpalaidavę raumenis, kol spazmas pasibaigs.

Parengta pagal Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro pateiktą informaciją.

Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė Ingrida Jokubauskė

Random Posts