Pasaulinė regėjimo diena. Akimis mes matome, jaučiame, mylime, kalbame.

Kasmet, spalio antrą ketvirtadienį, minima pasaulinė regėjimo diena. Šios dienos tikslas – didinti žmonių informuotumą apie regėjimo sutrikimus ir aklumą visame pasaulyje, taip pat skatinti rūpintis savo akimis.

Akys – svarbiausias žmogaus jutimo organas. Net 80 proc. visos informacijos gauname per akis. Akimis matome, jaučiame, mylime, kalbame…

Regėjimas – leidžia pažinti mus supantį pasaulį, bendrauti, grožėtis, saugotis nuo aplinkos pavojų. Menkiausias regėjimo sutrikimas sukelia žmogui daug problemų. Dažnai net nesusimąstome, kaip turime tausoti, saugoti akis ir joms padėti.

Pasaulio sveikatos organizacijos duomenimis visame pasaulyje 285 milijonų žmonių turi regėjimo sutrikimų, iš jų 39 mln. žmonių yra akli. Apie 90% sutrikusio regėjimo žmonių gyvena besivystančiose šalyse. 82% žmonių, turinčių aklumą, yra virš 50 metų amžiaus. 19 milijonų vaikų, turi regos sutrikimų. Visame pasaulyje daugiausiai yra asmenų, turinčių vidutinio sunkumo ir sunkaus regėjimo sutrikimų. Labiausiai atkreiptinas dėmesys į tai, jog 80% visų regėjimo sutrikimų galima išvengti arba išgydyti. Todėl labai svarbu gerinti akių ligų profilaktiką, gydymo paslaugas, paslaugų kokybę ir prieinamumą. Svarbu didinti visuomenės informuotumą apie regėjimo funkcijos svarbą, regėjimo sutrikimų profilaktiką. Svarbu didinti privačių sektorių dalyvavimą. Veikti vyriausybės lygmenyje, didinti tarptautinę partnerystę, sprendžiant regos sutrikimų problemas.

Kasmet vis daugėja vaikų, turinčių regos sutrikimų. Didžiausią vaidmenį vaidina visuomenės evoliucija, į kasdienį gyvenimą atnešusi didžiausius regėjimo priešus – televizorių, kompiuterį, išmaniuosius telefonus. Vaikams augant, ypač pradėjus lankyti mokyklą, padidėja jų akims tenkantis krūvis, jos greičiau pavargsta.

Tėveliai ir pedagogai turėtų nuolat stebėti vaikus, atkreipti dėmesį į tai, ar nėra kokių nors požymių, galinčių rodyti silpną ar silpstantį vaiko regėjimą. Laiku pradėję gydyti regėjimo sutrikimą, galima ne tik sustabdyti silpnėjantį regėjimą, bet ir visiškai jį atkurti.

Priežastys, kodėl silpnėja mūsų regėjimas?

  •  Įtemptas darbas;
    •   Sausas oras;
    •    Netinkamas apšvietimas;
    •    Netinkama mityba;
    •    Ultravioletiniai spinduliai;
    •    Netinkamai parinkti akiniai;
    •    Darbas kompiuteriu, televizoriaus žiūrėjimas, išmanieji telefonai ir kt.;
    •    Nuovargis ir stresas;
    •    Nereguliarus miegas.

Pratimai akims:

Stipriai užsimerkite ir būkite užsimerkus 3–5 sekundes. Pratimą kartokite 6–8 kartus.
Greitai mirksėkite 1–2 minutes.
Žiūrėkite į toli esantį objektą 2–3 sek., tada 3–5 sek. į 30–40 cm atstumu laikomą pieštuką. Kartokite 10–12 kartų.
Užsimerkite ir 1 min. lengvais rankų pirštų judesiais masažuokite akių vokus.
5–10 kartų pakreipkite akis į dešinę, į kairę, į viršų ir apačią. Po to akimis „sukite ratus“ į dešinę ir į kairę pusę.
Išplėskite akis kiek galima labiau ir keletą sekundžių nemirksint žvelkite priešais save. Po to kuo stipriau užsimerkite. Kartokite 5 kartus.

Patarimai, kaip sumažinti kompiuterio įtaką regėjimui bei akių nuovargiui:

Pasirūpinkite geru natūraliu ir dirbtiniu (bendruoju ir vietiniu) apšvietimu.
Naudokite žaliuzes ar užuolaidas, kad kontroliuotumėte saulės šviesos ryškumą patalpoje, kad saulės šviesa neatsispindėtų monitoriaus ekrane.
Nepamirškite, kad ant monitorių ekranų kaupiasi dulkės, todėl jas reikia nuolat valyti drėgna šluoste.
Dirbdami kompiuteriu sąmoningai stenkitės  dažniau mirksėti – taip mažinami džiūvimo reiš-kiniai akies junginėje bei kiti su tuo susiję nemalonūs pojūčiai akyse.
Pertraukų metu pasišalinkite nuo kompiuterio ir  nors trumpam užsiimkite visiškai kita veikla, kuri nevargina akių.

Kad akys būtų sveikos – sveikai maitinkitės, reguliariai atlikinėkite akių mankštas bei pasirūpinkite akių drėkinimu.  Linkime Jums saugoti savo sveikatą ir sielos veidrodį – akis!

Parengta pagal Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos pateiktą informaciją.

Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė Ingrida Jokubauskė

 

Random Posts