OSTEOPOROZĖ IR JOS PROFILAKTIKA

 

Per paskutinius dešimt metų Lietuvoje kaulų retėjimą sukeliančia liga – osteoporoze sergančių žmonių skaičius išaugo tris kartus, rodo oficiali sergamumo statistika. Spalio 20-ąją minėdami Pasaulinę osteoporozės dieną Akmenės rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras kviečia prisiminti šią ligą.

Osteoporozė – tai sisteminė kaulų liga, kuriai būdinga maža kaulinė masė dėl kaulų tankio sumažėjimo, todėl padidėja kaulų trapumas bei lūžių rizika.

Kaulų retėjimas paprastai neturi simptomų ir yra neskausmingas, todėl liga pasireiškia tik komplikacijomis – kaulų lūžiais. Jiems būdingas skausmas, deformacija, aplinkinių audinių patinimas, funkcijos sutrikimas. Kiek kitaip su stuburo slankstelių lūžiais – dauguma jų yra „nebylūs“ (kliniškai nepasireiškia). Tik po kiek laiko atsiranda ūgio sumažėjimas, laikysenos pokyčiai, stuburo iškrypimas.

Osteoporozės rizikos veiksniai

  • Amžius (daugiau nei 50 metų);
  • Lytis (moteriška);
  • Genetika (jei kas nors sirgo šeimoje) ;
  • Smulkus sudėjimas ir mažas svoris
  • Menopauzė;
  • Pašalintos kiaušidės (ypač iki 45 m. amžiaus);
  • Fizinio aktyvumo stoka;
  • Mažas kalcio ar vitamino D kiekis maiste;
  • Alkoholio vartojimas;
  • Rūkymas, pasyvus rūkymas (Rūkančių vyrų žmonoms, net jei jos pačios nerūko, osteoporozės rizika išauga dvigubai);
  • Dideli kofeino kiekiai (daugiau kaip trys puodeliai kavos, arbatos ar kolos per dieną);
  • Kai kurios kitos ligos;
  • Kai kurie vaistai nuo epilepsijos, skydliaukės hormonai ir kt.

Osteoporozės prevencijos priemonės

  1. Visavertė mityba: pakankamas kalcio ir vitamino D vartojimas su maistu.

Dieta yra svarbi osteoporozės prevencijai. Fiziologiniams poreikiams turi būti pakankamas kalcio ir vitamino D kiekio vartojimas. Kalcis užtikrina kaulų tvirtumą. Kalcio šaltiniai: pienas, sūris, jogurtas, varškė, žuvis, žalios lapinės daržovės, balta duona, džiovinti vaisiai ir sėklos.

  1. Rūkymo profilaktika, nepiktnaudžiauti alkoholiu.
  2. Aktyvi gyvensena.

Judėjimas – viena iš svarbiausių priemonių osteoporozės profilaktikai ir gydymui. Nejudrus gyvenimo būdas sąlygoja raumenų jėgos ir sąnarių lankstumo sumažėjimą. Judant stiprėja ne tik raumenys, bet ir išjudinami sąnariai, didėja jų paslankumas.

  1. Griuvimų profilaktika.

Svarbi saugi aplinka bei klubų apsauga. Griūvimų profilaktika – kaulų lūžių profilaktika – aktuali pagyvenusio amžiaus pacientams (55-60 m.). Dėl regos bei klausos susilpnėjimo mažėja laikysenos stabilumas. Neryškiai matomi daiktų kontūrai, garsų, įspėjančių apie pavojų, negirdėjimas ir yra galimų traumų priežastys. Todėl būtina kartą per metus pasitikrinti pas specialistus – akių, ausų, nosies, nervų ligų gydytojus

  1. Pakeičiamoji hormonų terapija.

Pakeičiamoji hormonų terapija (PHT) arba bifosfonatų skyrimas kartu su kalciu ir vitaminu D yra pomenopauzinės osteoporozės profilaktikos metodas. Atlikti tyrimai rodo, kad estrogenai vartojami 5 metus ir ilgiau, mažina stuburo lūžių atvejų 50 – 80 %, sulėtina kaulų retėjimą bei padidina kaulų masę.

 

Informacijos šaltinis: http://slauga.freehostia.com/public/articles.php?article_id=20

 

Parengė: Justina Kazickaitė visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė

 

Random Posts