MELANOMA: ką privalu žinoti saulės mėgėjams

Visuomenės sveikatos specialistai „saulės vonių mėgėjus“ ragina nepamiršti saugaus mėgavimosi saulės spinduliais taisyklių ir susimąstyti apie neatsargaus elgesio pasekmes, kurios gali pasireikšti ganėtinai agresyviu odos vėžiniu susirgimu – melanoma.

MELANOMA (vadinamas JUODASIS ODOS VĖŽYS) vystosi iš pigmentą gaminančių ląstelių melanocitų, kurį vėlai diagnozavus, didelė tikimybė sulaukti prastos prognozės. Melanoma odos piktybinių navikų struktūroje užima 11 proc., tačiau nuo jos miršta iki 75 proc. odos piktybiniais navikais sergančių pacientų. Tai pati agresyviausia odos vėžio forma. Dažniausiai ji pasireiškia odoje, kur kiekvienas iš mūsų galime pastebėti atsiradusius pakitimus. Reti atvejai, kai melanoma atsiranda akies dugne, žarnyne ar kitame organe. Pradžioje ji nesukelia diskomforto, todėl neverčia nerimauti ir kreiptis į gydytoją.

KAIP ELGTIS, KAD NEPATIRTUME NEIGIAMO SAULĖS SKLEIDŽIAMŲ UV SPINDULIŲ POVEIKIO:

  1. vengti intensyvaus tiesioginio saulės spindulių poveikio, ypač vasaros mėnesiais, nuo 11 iki 16 valandos. Geriausias būdas apsaugoti save – likti šešėlyje arba saulės vonioms skirti ankstyvą ryto ar vėlesnės popietės metą;
  2. vengti odos nudegimų. Atsiminkime: NĖRA SAUGAUS ĮDEGIMO! Įdegimas odoje pasirodo po to, kai pažeidžiama ląstelių dezoksiribonukleorūgštis (DNR). Pažeista DNR duoda informaciją melanino gamybos pradžiai. Moksliniais tyrimais nustatyta, kad sukelti nestiprūs DNR pažeidimai per 24 val. atsikuria. Taigi, tik saikingas buvimas saulėje, darant ilgesnes pertraukas, sveikam žmogui gali nesukelti sunkių pasekmių;
  3. vengti soliariumų. Vis dar populiarus mitas: „odos paruošimas“ saulės vonioms soliariumuose prieš išvykstant atostogauti yra klaidingas. Įdegis soliariume atitinka apsaugos faktorių viso labo tik siekiantį  SPF 2–3, o dirbtinių spindulių vonios metu patiriamas ganėtinai intensyvus UV spinduliuotės poveikis.

NAUDINGI PATARIMAI SAULĖS MĖGĖJAMS:

  • saulėtomis dienomis patariama dėvėti natūralaus pluošto audinių neperšviečiamus šviesių atspalvių rūbus, kurių apsaugos faktorius SPF 15–50 yra didesnis, lyginant su peršviečiamais rūbais, kurių apsaugos faktorius paprastai yra mažesnis už SPF 15;
  • geriausia avėti lengvą, natūralaus pluošto avalynę;
  • dėvėti plačiabryles skrybėles;
  • naudoti apsauginius kremus nuo saulės. Atkreipiame dėmesį, kad apsaugos nuo saulės kremai, losjonai skirti ne tam, kad galėtumėte ilgiau būti saulėje, bet apsaugoti jus nuo tiesioginių saulės spindulių, kai to negalima išvengti. Kasdienei apsaugai tinka su SPF 15, o būnant saulėkaitoje: paplūdimyje ar lauke – ne mažesnės apsaugos faktorius SPF 30–50+(ir būtinai nuo UVA ir UVB spindulių). Tepti pakankamą kiekį: pakankamas kiekis – 2 mg/cm² (2 valgomieji šaukštai apsauginio kremo visam kūnui) sutepti 30 min. prieš einant į saulę. Kartoti kas 2 val. (jei gamintojas nenurodė kitaip) ir būtinai po kiekvieno maudymosi ar stipresnio suprakaitavimo;
  • naujagimius ir kūdikius saugoti nuo tiesioginės saulės. Atkreipiame dėmesį, kad kūdikiams apsauginius kremus nuo saulės galima naudoti tik nuo 6 mėn.

GERIAUSIA APSAUGA NUO SAULĖS – JOS KELIAMŲ PAVOJŲ TINKAMAS ĮSIVERTINIMAS IR TEISINGA ELGSENA

Specialistai vieningai sutaria, kad ankstyvoje stadijoje aptikus melanomą, galima išgydyti iki 97 procentų pacientų. Nežiūrint į tai, kad atsiranda vis naujesnių ir tobulesnių gydymo būdų, tačiau didžiausia sėkmė įveikiant ligą aplanko tuos, kurie ją laiku pastebi. Nepatingėkite ir bent kartą per mėnesį, o vasaros metu – kiekvieną kartą grįžus iš paplūdimio, apžiūrėti savo odą, o aptikus ką nors įtartino, kreiptis į gydytoją dermatologą.

Parengta pagal SAM informaciją
Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė Justina Jagminienė

Random Posts