LAPKRIČIO 8 d.- EUROPOS SVEIKOS MITYBOS DIENA

 

Pasaulio sveikatos organizacijos duomenimis mūsų sveikata didžiąja dalimi priklauso nuo gyvensenos ir mitybos. Šiandien sukaupta pakankamai mokslinių įrodymų, kad nesveika, neteisinga mityba daro įtaką lėtinių neinfekcinių ligų, ypač kraujotakos sistemos ir onkologinių ligų, sudarančių didžiausią Lietuvos gyventojų mirtingumo dalį, atsiradimui, ir vis dažniau pripažįstama įprastu visų  šių ligų rizikos faktoriumi.

Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras išskyrė pagrindines sveikos mitybos taisykles. Taigi, kad mityba būtų ne tik sveika, bet ir sveikatinanti , laikykitės šių principų:

  1. Valgyti maistingą, įvairų, dažniau augalinį nei gyvulinės kilmės maistą.
  2. Kelis kartus per dieną valgyti grūdinių produktų ar bulvių.
  3. Kelis kartus per dieną valgyti įvairių, dažniau šviežių vietinių daržovių ir vaisių (nors 400 g per dieną).
  4. Išlaikyti normalų kūno svorį (kūno masės indeksas: 18,5–25).
  5. Mažinti riebalų vartojimą: gyvulinius riebalus, kuriuose yra daug sočiųjų riebalų rūgščių, keisti augaliniais aliejais ir minkštais margarinais, turinčiais nesočiųjų riebalų rūgščių.
  6. Riebią mėsą ir mėsos produktus pakeisti ankštinėmis daržovėmis, žuvimi, paukštiena ar liesa mėsa.
  7. Vartoti liesą pieną, liesus ir nesūrius pieno produktus (rūgpienį, kefyrą, jogurtą, varškę, sūrį).
  8. Rinktis maisto produktus, turinčius mažai cukraus. Rečiau vartoti rafinuotą cukrų, saldžius gėrimus, saldumynus.
  9. Valgyti nesūrų maistą. Bendras druskos kiekis maiste, įskaitant gaunamą su rūkytais, sūdytais, konservuotais produktais, duona, neturi būti didesnis kaip vienas arbatinis šaukštelis (5 g). Vartoti joduotą druską.
  10. Riboti alkoholio vartojimą.
  11. Skatinti išimtinį žindymą iki 6 mėn. Ir žindymą iki 2 m., užtikrinant tinkamą ir saugų papildomą kūdikų ir mažų vaikų maitinimą.
  12. Valgyti reguliariai.
  13. Gerti pakankamai skysčių, ypač vandens.
  14. Kasdien aktyviai judėti.

Labai svarbu, kad būtų laikomasi ne vienos ar kelių taisyklių, bet būtų atsižvelgiama į jas visas, kaip visumą.

Maisto įvairovę iliustruoja ,,Maisto pasirinkimo piramidė“ , kuri parodo kokius maisto produktus rekomenduojama vartoti kasdien ir kelis kartus per dieną, kokius maisto produktus rekomenduojama vartoti rečiau ir saikingai bei kokius – retai ir mažai, kad mityba būtų tinkama ir sveika. Mitybos piramidės apačioje yra 8 stiklinės vandens (tai vidutinis privalomas skysčių per parą suvartojimo kiekis), o aplink piramidę – fizinio aktyvumo figūros. Mityba ir fizinis aktyvumas glaudžiai susiję, juk mityba – tai maisto medžiagų ir energijos gavimas, o fizinis aktyvumas – eikvojimas, todėl svarbu balansas tarp gavimo ir eikvojimo. Nesilaikant šio balanso – kaloringai maitinantis ir mažai judant – gresia antsvoris, nutukimas, širdies kraujagyslių ir kitos lėtinės ligos. Suaugusiam žmogui rekomenduojama per dieną aktyviai judėti bent pusę valandos, o vaikams – ne mažiau kaip valandą. Judėti reikia gana aktyviai, kad sušiltum, o širdis pradėtų plakti greičiau. Apatinis piramidės aukštas suskaldytas į du sektorius. Viename yra grūdiniai produktai ir bulvės, kitame – daržovės ir vaisiai. Jų žmogus turi valgyti kiekvieną dieną. Daržovių ir vaisių dienos norma 400-500 gramų. Antrame piramidės aukšte – mėsos ir pieno produktai. Nedidelę šio aukšto dalį užima aliejus bei riešutai. Šiame aukšte išdėstytų produktų reikia vartoti kasdien arba rečiau, bet saikingai.
Piramidės viršūnėje yra tie produktai, kuriuos rekomenduojama vartoti retai ir mažais kiekiais. Tai saldainiai, sviestas, pyragaičiai, cukrus ir druska. Trys piramidės aukštai pažymėti skirtingomis spalvomis – apatinis žalias, vidurinis geltonas, viršutinis raudonas. Tai atitinka šviesoforo spalvų reikšmę. Žalia – valgykite dažnai ir daug, geltona – ribotai, o raudona – geriau vengti šių maisto produktų.

Parengta remiantis Sveikatos apsaugos ministerijos ir Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro informacija.

Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė Gintarė Pralgauskienė

Random Posts