GEGUŽĖ – MĖNUO PRIEŠ RŪKYMĄ!

Rūkymas yra sudėtingas reiškinys, sąlygojamas individo, socialinės aplinkos, kultūrinių, ekonominių ir politinių veiksnių.  Tabako rūkymas – labiausiai paplitusi priklausomybės liga, tarptautinėje ligų klasifikacijoje. Ši narkomanijos rūšis sąlygoja daugiau sveikatos problemų ir priešlaikinių mirčių, negu visos kitos legalios ir nelegalios narkotinės medžiagos kartu paėmus. Dėl rūkymo Lietuva kasmet netenka kelių tūkstančių gyvybių ir patiria milijonus eurų nuostolių. Šių netekčių ir nuostolių galima būtų išvengti, jei žmonės nerūkytų.

Tabako dūmuose yra apie 4800 įvairių medžiagų. Sveikatai pavojingas nikotinas, dervos, kancerogenai, anglies monoksidas, kietosios dūmų dalelės. Nikotinas yra svarbiausia tabako dūmų veiklioji medžiaga, sąlygojanti priklausomybės atsiradimą. Suleidus į veną 60 mg nikotino, žmogus mirtų. Užsirūkius nikotinas pasiekia smegenis greičiau nei per 10 sekundžių. Iš pradžių jis stimuliuoja centrinę nervų sistemą, o vėliau slopina. Su nikotinu yra susiję žymūs elgsenos pokyčiai, t. y. nuotaikos svyravimai, įtampos sumažėjimas ir darbingumo padidėjimas. Ši medžiaga sukelia sujaudinimą, didina dėmesio koncentraciją ir susikaupimą, gerina atmintį, mažina baimę ir slopina apetitą.

Metimas rūkyti yra veiksmingiausias būdas sumažinti sergamumą rūkymo sukeltomis ligomis ir mirtingumą nuo jų. Mesti rūkyti naudinga bet kuriame amžiuje. Atsisakius šio žalingo įpročio net ir vidutiniame amžiuje, sumažės su tabaku susijusių ligų rizika ir pailgės gyvenimo trukmė. Tačiau nauda sveikatai būna tuo didesnė, kuo anksčiau metama rūkyti.

MESTI RŪKYTI SVARBU, NES:

  • Nikotinas, kurio yra cigaretėse, cigaruose, uostomajame tabake, sukelia priklausomybę.
  • Tabako dūmuose aptinkama daugiau kaip 4000 įvairių cheminių medžiagų, kai kurios iš jų 4,25 karto nuodingesnės už automobilio išmetamas dujas.
  • Tabako rūkymas nulemia net 25% širdies ir kraujagyslių ligų, 30% vėžio, 75% kvėpavimo sistemos ligų ir yra laikomas svarbiausiu šių ligų rizikos faktoriumi.
  • Tabakas nužudo daugiau žmonių nei žūsta nuo narkotikų, autoįvykių, savižudybių ir streso kartu paėmus.
  • Rūkymas trumpina gyvenimą ir blogina jo kokybę; rūkančios moterys gyvena penkeriais metais trumpiau nei nerūkančios, o rūkantys vyrai – net septyneriais metais trumpiau.
  • Rūkymas sukelia plaučių vėžį, be to, skatina burnos, liežuvio, ryklės, gerklų, stemplės, šlapimo pūslės, kasos vėžį.
  • Cigarečių dūmai ardo plaučių audinį, sumažina į plaučius patenkančio deguonies kiekį; sportuojantiems rūkaliams greičiau pritrūksta oro nei nerūkantiems.
  • Rūkymas kenkia virškinimui; turi įtakos gastrito ir opaligės vystymuisi.
  • Tabakas palaipsniui silpnina lytinę funkciją.
  • Tabakas trikdo uoslę ir skonio jutimą.
  • Plaukai ir drabužiai prisigeria nemalonaus kvapo.
  • Dėl rūkymo sukelto medžiagų apykaitos sutrikimo lūžinėja plaukai ir nagai.
  • Sutrikus kraujotakai geltonuoja rankų ir veido oda, anksčiau atsiranda raukšlių.
  • Nuo tabako gelsta ir genda dantys, o iš burnos sklinda nemalonus kvapas.

PATARIMAI, KAIP BŪTŲ GALIMA ATSIKRATYTI ŠIO ŽALINGO ĮPROČIO:

  • Motyvuokite savo apsisprendimą mesti rūkyti.
  • Nustatykite tikslią metimo datą, o jei nuspręsite mesti rūkyti palaipsniui, mažinkite surūkomų cigarečių skaičių.
  • Raskite savo aplinkoje žmonių, taip pat norinčių mesti rūkyti. Užsitikrinkite šeimos, draugų bei bendradarbių paramą.
  • Atsikratykite visomis cigaretėmis.
  • Rūkymą pakeiskite kitu užsiėmimu.
  • Rytais išgerkite stiklinę vandens ar sulčių bei padarykite mankštą.
  • Venkite situacijų, kuriose norėtųsi rūkyti.
  • Pasikonsultuokite su gydytoju.
  • Pabandykite nerūkyti ir pabūti kartu su rūkančiais – užuosite nemalonų kvapą.
  • Atminkite, kad Jūs esate pavyzdys vaikams.

 

Jei Jums nepasisekė mesti rūkyti iš pirmo karto, bandykite tai padaryti antrą, o jei reikia – trečią ir ketvirtą kartą.

Turime žinoti, jog tabakas – sveikatą žalojantis produktas, o nerūkymas – svarbiausia ir pigiausiai kainuojanti sveikatos išsaugojimo priemonė.

 

Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė Skaistė Norvaišienė

Random Posts